Sabtu, 9 Mac 2013

Adab Bersalam-salaman


13 March 2013 / Rabu

Anak-anak perlu diajar supaya bersalaman dengan orang yang lebih tua ketika berkunjung ke rumah saudara-mara. Budaya bersalaman ini perlu ditanamkan dalam setiap diri kita sejak dari kecil lagi. Bak peribahasa Melayu “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Saya ingin berkongsi satu cerita. Kanak-kanak adalah insan paling gembira menjelang Aidilfitri. Pada Aidilfitri yang lalu, rakan saya bersama keluarganya telah datang beraya di rumah saya. Dia mempunyai dua orang anak lelaki. Anaknya yang sulung sangat baik budi bahasanya. Setibanya mereka di rumah saya, anak lelakinya itu terus berlari masuk ke dalam rumah dan menarik tangan kami semua untuk bersalam. Saya berasa terharu dengan telatahnya yang manja dan mesra itu. Walaupun baru berusia 3 tahun, tetapi sudah tahu menghormati orang tua.

Sepatutnya, ibu bapalah yang berperanan membentuk dan mendidik anak-anak supaya menjadi lebih baik. Ibu bapa merupakan role model kepada anak-anak. Kanak-kanak akan meniru setiap tindakan ibu bapa mereka. Begitu juga dengan budaya bersalam-salaman ini, ibu bapa perlu mengajar anak-anak supaya bersalaman dengan orang yang lebih tua walaupun dimana-mana. Berjabat tangan, bersalam ini merupakan satu amalan yang begitu ‘dekat’ dalam kehidupan masyarakat kita sejak dulu lagi. Ia sudah menjadi budaya dan kelaziman serta pengukur tinggi budi seseorang.


            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan