Selasa, 5 Mac 2013

Tidak Jujur dalam Perhubungan


4 March 2013/Isnin
Bismillahirahmanirrahim…

Saya ingin menceritakan pengalaman saya sewaktu cuti semester lepas. Pada sebulan yang lepas saya pulang ke kampung di batu pahat menaiki bas. Perjalanan mengambil masa lebih kurang lima jam.
Dalam bas tersebut, saya bersyukur kerana penumpang yang duduk di sebelah saya juga perempuan. Saya pun mula menyapa gadis disebelah saya. Namanya Alia dan dia tinggal di muar. Alia seorang yang peramah jika dibandingkan dengan saya yang agak pemalu. Saya seronok dapat berkenalan dengan Alia. Dalam perjalanan kami tidak berhenti berborak. Saya bertanyakan kepada Alia samaada dia sudah berpunya atau belum. Alia lantas memulakan ceritanya. Alia memberitahu saya bahawa dia baru sahaja putus bersama kekasihnya. Saya bertanyakan sebab mereka putus. Alia menyatakan bahawa kekasihnya curang dan meninggalkan dia begitu sahaja tanpa khabar berita. Sebelum mereka putus, Alia menyatakan bahawa sudah setahun Alia tidak diendahkan oleh kekasihnya. Saya menasihatkan Alia agar bersabar, mungkin ada calon yang lebih baik dan mungkin sudah ketetapan Ilahi bahawa antara mereka tiada jodoh.
Alia seorang gadis yang baik, bagi saya tidak patut kekasihnya berbuat begitu. Walaupun sudah beralih arah dan berpaling hati, tetapi kejujuran itu sangat penting dalam sesebuah perhubungan. Sepatutnya, kekasih Alia berterus terang kepada Alia bahawa dia sudah menjumpai kekasih hati yang lain. Saya mendoakan agar Alia di beri kekuatan dan cekal mengharungi hari-hari mendatang. Saya juga berharap agar Alia berjumpa insan yang lebih baik dan memasang niat untuk menjadikannya isteri, amin ya rabbal alamin.
         Itu sahaja yang dapat saya kongsi pada hari ini. Semoga kita berjumpa lagi:)


                         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan