Ahad, 31 Mac 2013

Sikap Penjual



29 March 2013 / Jumaat

Karnival pesta buku di SITC  telah berlangsung selama beberapa hari di kampus lama sempena mendapat baucer buku BRIM. Saya bersama rakan-rakan turun untuk melihat barang yang dijual. Kami singgah di sebuah kedai menjual pakaian. Mata saya tertacap pada sebuah blaus yang ada di dalam gerai itu. Saya pun bertanyakan tentang harga.

Saya:Baju ni berapa harga?

Penjual: RM 30 je.          
   
Saya: RM 30?? Tak boleh kurang ke?

Penjual: Tak boleh kurang dah. Ni pun kami jual dah murah dah ni.(Jawabnya dengan nada yang sombong)

        Oleh kerana saya mendengar kata-kata penjual dalam nada yang agak kasar dan sombong, saya tidak jadi untuk membeli blaus tersebut.

Sepatutnya jika kita menjadi seorang penjual perlu  mementingkan bahasa yang baik untuk menarik perhatian pelanggan.  Bahasa yang lembut dan menarik boleh menarik perhatian pengunjung untuk singgah membeli.  Dalam tawar menawar harga juga perlu menggunakan bahasa yang baik. Penjual perlu lebih berdiplomasi semasa berunding harga dengan pelanggan. Mereka tidak boleh menunjukkan riak yang sombong dan menjawab dengan nada yang kasar setiap pertanyaan pelanggan. Mereka seharusnya mempunyai etika semasa melakukan proses jual beli.


               


Tiada ulasan:

Catat Ulasan