29
March 2013 / Jumaat
Karnival
pesta buku di SITC telah berlangsung
selama beberapa hari di kampus lama sempena mendapat baucer buku BRIM. Saya
bersama rakan-rakan turun untuk melihat barang yang dijual. Kami singgah di
sebuah kedai menjual pakaian. Mata saya tertacap pada sebuah blaus yang ada di
dalam gerai itu. Saya pun bertanyakan tentang harga.
Saya:Baju
ni berapa harga?
Penjual:
RM 30 je.
Saya:
RM 30?? Tak boleh kurang ke?
Penjual:
Tak boleh kurang dah. Ni pun kami jual dah murah dah ni.(Jawabnya dengan nada
yang sombong)
Oleh
kerana saya mendengar kata-kata penjual dalam nada yang agak kasar dan sombong,
saya tidak jadi untuk membeli blaus tersebut.
Sepatutnya
jika kita menjadi seorang penjual perlu mementingkan bahasa yang baik
untuk menarik perhatian pelanggan. Bahasa yang lembut dan menarik boleh
menarik perhatian pengunjung untuk singgah membeli. Dalam tawar menawar harga
juga perlu menggunakan bahasa yang baik. Penjual perlu lebih berdiplomasi
semasa berunding harga dengan pelanggan. Mereka tidak boleh menunjukkan riak
yang sombong dan menjawab dengan nada yang kasar setiap pertanyaan pelanggan.
Mereka seharusnya mempunyai etika semasa melakukan proses jual beli.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan