Rabu, 6 Mac 2013

Bantu Orang Buta Melintas Jalan


6 March 2012 / Rabu

Hari ini, selepas balik dari kelas, saya pergi ke Pekan untuk membeli sedikit barang. Keadaan cuaca yang panas terik membuatkan saya berasa letih. Selepas membeli barang yang diperlukan, saya berjalan ke stesen bas sementara menunggu teksi datang.  Tiba-tiba, saya ternampak seorang pakcik yang cacat penglihatan memegang tongkat mahu melintas jalan. Terdetik rasa kasihan di hati saya. Lantas saya terus menuju kearah pakcik tersebut untuk membantunya. Saya menyapa pakcik tersebut dan menyatakan hasrat saya untuk membantunya. Pakcik tersebut tersenyum dan bertanya tentang diri saya. Keadaan jalan raya pada ketika itu agak sesak. Kereta tidak putus-putus dan sentiasa ada. Tanpa melengahkan masa, sementara suasana lengang seketika, saya memimpin pakcik tersebut untuk melintas. Selang beberapa saat, saya mendegar bunyi hon beberapa kali oleh seorang pemandu yang membawa kereta Wira. Saya juga terdengar bebelan lelaki tersebut. Saya berasa sangat terkilan dengan lelaki tersebut. Apabila sampai ke destinasi yang dituju, pakcik tersebut mengucapkan terima kasih kepada saya. Saya gembira dapat menolong orang didalam kesusahan. Apabila tiba di rumah, saya terkenang dengan kejadian tersebut. Tidak sepatutnya pemandu tersebut berkelakuan sebegitu. Inilah keadaan yang berlaku sekiranya manusia tiada lagi sifat perikemanusiaan.



         



Tiada ulasan:

Catat Ulasan