Khamis, 7 Mac 2013

Gementar


7 March 2013 / Khamis

Dalam subjek Pengurusan Pembelajaran, antara tugasan-tugasan yang diberikan ialah kerja lapangan berkumpulan dan tugasan individu yang berbentuk lisan dimana pelajar diminta untuk menghuraikan satu isu di sekolah tanpa membawa teks. Akan tetapi pensyarah tidak memberikan tarikh yang tepat untuk ujian tersebut. Pensyarah menyatakan bahawa para pelajar perlu bersedia dari awal kerana nama yang dipilih adalah secara rawak.
        Pada hari ini, kelas berjalan seperti biasa tepat jam 10 pagi. Setelah mengajar, satu jam berikutnya pensyarah menyatakan bahawa beliau mahu membuat ujian lisan. Alangkah terkejutnya saya apabila orang pertama yang dipanggil ialah saya. Berdebar-debar rasa dihati hanya Tuhan sahaja yang tahu. Untuk pengetahuan semua, saya takut apabila berdiri di hadapan ramai. Tanpa persediaan yang cukup, saya ke hadapan menghuraikan satu isu berkaitan telefon bimbit di sekolah. Semasa bercakap dihadapan, saya Nampak seperti malu-malu dan agak gementar. Hanya dua orang sahaja yang dipanggil untuk lisan hari ini. Selepas dari itu, saya berasa agak lega. Namun demikian, saya tidak berpuas hati dengan hujahan saya. 
       Sepatutnya, saya perlu membuat persediaan awal untuk lisan tersebut dan belajar untuk membuang rasa malu dalam diri supaya penyampaian lebih baik, insyaAllah…


                             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan